STANOWISKO GŁÓWNEGO INSPEKTORATU PRACY

Z 13 GRUDNIA 2011 R.

W SPRAWIE OŚWIADCZEŃ PRACOWNIKÓW – KIEROWCÓW O PRZECIĘTNEJ TYGODNIOWEJ LICZBIE GODZIN WYKONYWANYCH PRZEWOZÓW DROGOWYCH

W związku z nowelizacją ustawy o czasie pracy kierowców, która wejdzie w życie 1 stycznia 2012 r., ulegną zmianie niektóre przepisy mówiące m.in. o czasie pracy lub prowadzeniu dokumentacji związanej z zatrudnieniem kierowcy.

Brzmienie art. 24 ustawy wskazuje na obowiązek poinformowania kierowcy (pracownika) o obowiązujących go przepisach dotyczących czasu pracy, w sposób przyjęty u danego pracodawcy, a ponadto pracodawca jest obowiązany uzyskać od kierowcy oświadczenie na piśmie:

a) o wymiarze zatrudnienia, albo o niepozostawaniu w zatrudnieniu u innego pracodawcy,

b) o przeciętnej tygodniowej liczbie godzin wykonywanych przewozów drogowych lub innych czynności, na innej podstawie niż stosunek pracy, albo o ich niewykonywaniu.

Ustawodawca nie określa w którym momencie pracownik dokonuje tego poinformowania i jaki jest margines błędu zawartego w informacji – czy jest to zakładana czy rzeczywista liczba godzin przepracowanych u innego pracodawcy.

 

Sama intencja pobierania takiej informacji od pracownika, o świadczeniu lub nieświadczeniu pracy na rzecz innego podmiotu, wynika z obowiązku zapewnienia pracownikowi dobowego i tygodniowego nieprzerwalnego odpoczynku wynikającego z art. 14 cytowanej ustawy. Brak natomiast precyzyjnej regulacji w zakresie ewentualnej weryfikacji podanych przez pracownika danych – chyba, że dane zarejestrowane na kartach cyfrowych kierowcy przedstawiają inne informacje niż te wykazane przez pracownika w oświadczeniu.

 

Niewątpliwie celem ustawodawcy i powyższej regulacji jest wymuszenie zachowania polegającego na konieczności brania pod uwagę stanu psychofizycznego kierowcy, który często wykonuje przewozy na rzecz więcej niż jednego podmiotu, oraz wyeliminowanie sytuacji, gdzie kierowca wykonywał przewozy u tego samego właściciela firmy, ale w dwóch różnych podmiotach prawnych.

 

 

STANOWISKO MINISTERSTWA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ

Z 13 GRUDNIA 2011 R.

W SPRAWIE OŚWIADCZEŃ PRACOWNIKÓW – KIEROWCÓW O PRZECIĘTNEJ TYGODNIOWEJ LICZBIE GODZIN WYKONYWANYCH PRZEWOZÓW DROGOWYCH

 (MR-1-mg-061-42/11 Docman: 1171766)

 

Biuro Informacji i Promocji Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej uprzejmie informuje, że stosownie do zmiany art. 24 ustawy o czasie pracy kierowców, wchodzącej w życie 1 stycznia 2012 r. kierowca będzie składał pracodawcy oświadczenie na piśmie o wymiarze zatrudnienia albo o niepozostawaniu w zatrudnieniu u innego pracodawcy

i o przeciętnej tygodniowej liczbie godzin wykonywanych przewozów drogowych lub innych czynności, na podstawie innej niż stosunek pracy, albo o ich niewykonywaniu.

 

Oświadczenie to jest istotne do ustalenia wymiaru czasu pracy, który zgodnie z art. 12 ust. 3 ww. ustawy jest sumą godzin pracy kierowcy na rzecz wszystkich pracodawców.

Stosownie do art. 11 ww. ustawy dobowy wymiar czasu pracy kierowcy nie może przekraczać 8 godzin i przeciętnie 40 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy, w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 4 miesięcy. Oświadczenie jest również istotne dla zapewnienia, niezależnie od liczby pracodawców, przysługujących pracownikowi odpoczynków określonych w ustawie.

 

Ustawa o czasie pracy nie reguluje formy ani częstotliwości składania oświadczenia, ale biorąc pod uwagę cel jakiemu służy to oświadczenie, powinno ono zawierać przynajmniej dzienną lub tygodniową liczbę godzin pracy kierowcy na rzecz innego pracodawcy lub zleceniodawcy, a informacja ta powinna być aktualizowana zgodnie ze stanem faktycznym.

 

Mikołaj Karpiński

Dyrektor

Biura Informacji i Promocji

Rzecznik Prasowy