STANOWISKO GŁÓWNEGO INSPEKTORATU PRACY
Z 13 GRUDNIA 2011 R.
W SPRAWIE OŚWIADCZEŃ PRACOWNIKÓW – KIEROWCÓW O
PRZECIĘTNEJ TYGODNIOWEJ LICZBIE GODZIN WYKONYWANYCH PRZEWOZÓW DROGOWYCH
W związku z nowelizacją ustawy o czasie pracy
kierowców, która wejdzie w życie 1 stycznia 2012 r., ulegną zmianie niektóre
przepisy mówiące m.in. o czasie pracy lub prowadzeniu dokumentacji związanej z
zatrudnieniem kierowcy.
Brzmienie art. 24 ustawy wskazuje na obowiązek
poinformowania kierowcy (pracownika) o obowiązujących go przepisach dotyczących
czasu pracy, w sposób przyjęty u danego pracodawcy, a ponadto pracodawca jest
obowiązany uzyskać od kierowcy oświadczenie na piśmie:
a) o
wymiarze zatrudnienia, albo o niepozostawaniu w zatrudnieniu u innego
pracodawcy,
b) o
przeciętnej tygodniowej liczbie godzin wykonywanych przewozów drogowych lub
innych czynności, na innej podstawie niż stosunek pracy, albo o ich
niewykonywaniu.
Ustawodawca nie określa w którym momencie pracownik
dokonuje tego poinformowania i jaki jest margines błędu zawartego w informacji
– czy jest to zakładana czy rzeczywista liczba godzin przepracowanych u innego
pracodawcy.
Sama
intencja pobierania takiej informacji od pracownika, o świadczeniu lub
nieświadczeniu pracy na rzecz innego podmiotu, wynika z obowiązku zapewnienia
pracownikowi dobowego i tygodniowego nieprzerwalnego odpoczynku wynikającego z
art. 14 cytowanej ustawy. Brak natomiast precyzyjnej regulacji w zakresie
ewentualnej weryfikacji podanych przez pracownika danych – chyba, że dane
zarejestrowane na kartach cyfrowych kierowcy przedstawiają inne informacje niż
te wykazane przez pracownika w oświadczeniu.
Niewątpliwie
celem ustawodawcy i powyższej regulacji jest wymuszenie zachowania polegającego
na konieczności brania pod uwagę stanu psychofizycznego kierowcy, który często
wykonuje przewozy na rzecz więcej niż jednego podmiotu, oraz wyeliminowanie
sytuacji, gdzie kierowca wykonywał przewozy u tego samego właściciela firmy,
ale w dwóch różnych podmiotach prawnych.
STANOWISKO MINISTERSTWA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ
Z 13 GRUDNIA 2011 R.
W SPRAWIE OŚWIADCZEŃ
PRACOWNIKÓW – KIEROWCÓW O PRZECIĘTNEJ TYGODNIOWEJ LICZBIE GODZIN WYKONYWANYCH
PRZEWOZÓW DROGOWYCH
(MR-1-mg-061-42/11 Docman: 1171766)
Biuro Informacji
i Promocji Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej uprzejmie
informuje, że stosownie do zmiany art. 24 ustawy o czasie pracy kierowców,
wchodzącej w życie 1 stycznia 2012 r. kierowca będzie składał pracodawcy
oświadczenie na piśmie o wymiarze zatrudnienia albo o niepozostawaniu w
zatrudnieniu u innego pracodawcy
i o przeciętnej
tygodniowej liczbie godzin wykonywanych przewozów drogowych lub innych czynności,
na podstawie innej niż stosunek pracy, albo o ich niewykonywaniu.
Oświadczenie to
jest istotne do ustalenia wymiaru czasu pracy, który zgodnie z art. 12 ust. 3
ww. ustawy jest sumą godzin pracy kierowcy na rzecz wszystkich pracodawców.
Stosownie do
art. 11 ww. ustawy dobowy wymiar czasu pracy kierowcy nie może przekraczać 8
godzin i przeciętnie 40 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy, w
przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 4 miesięcy. Oświadczenie
jest również istotne dla zapewnienia, niezależnie od liczby pracodawców,
przysługujących pracownikowi odpoczynków określonych w ustawie.
Ustawa o czasie
pracy nie reguluje formy ani częstotliwości składania oświadczenia, ale biorąc
pod uwagę cel jakiemu służy to oświadczenie, powinno ono zawierać przynajmniej dzienną
lub tygodniową liczbę godzin pracy kierowcy na rzecz innego pracodawcy lub zleceniodawcy,
a informacja ta powinna być aktualizowana zgodnie ze stanem faktycznym.
Mikołaj Karpiński
Dyrektor
Biura Informacji i Promocji
Rzecznik Prasowy